Elektrický náklaďák od Tesly stále ve vzduchu: Výroba Semi opět v nedohlednu kvůli bateriím

Čtyři roky po původním představení tahače Tesla Semi stále nepadlo rozhodnutí o jeho sériové výrobě. Důvod? Akutní nedostatek baterií. Co to znamená pro český trh a jaké jsou alternativy?

O revolučním náklaďáku Tesla Semi se v ČR píše už od jeho první prezentace. Teď, na prahu roku 2025, se opět vše zpomalilo. V centrále Tesly v kalifornském Palo Altu letos padla jasná zpráva od samotného Elona Muska: „Není dost baterek.“ Že by se elektrické kamiony do provozu na D1 jen tak nedostaly?

Čtyři roky čekání aneb když nadšení naráží na praxi

Asi si vzpomínáte na listopadovou show Elona Muska z roku 2021. Tehdy veřejnosti představil svůj futuristický tahač Tesla Semi s líbivými slibovanými parametry: dojezd až 800 kilometrů, rychlodobíjení během půl hodiny a autopilot pro dálnice. Evropské firmy jako Škoda Auto Logistics nebo český Rohlik.cz začaly v tichosti pokukovat, kdo první tenhle zázrak přiveze do tuzemska. Jenže realita je tvrdší, než očekávání. Ve výrobních halách je ticho.

Slíbené technologie, které zatím zůstávají na papíře

  • Dojezd 800+ km na jedno nabití. Ani dálkové trasy mezi Prahou a Ostravou nejsou problém – teoreticky.
  • Rychlonabíjení – 80 % za 30 minut. Díky síti Tesla Megacharger by mohly čekárny u pump ztratit smysl.
  • Autopilot zvládne provoz na dálnici. Asistovaná jízda snižuje únavu a riziko nehod.

Zní to jako splněný sen pro firmy, které chtějí jezdit bez emisí a ukázat, že česká logistika může být zelená. Přesto je Semi stále jen mediální hvězdou – na parkovištích zatím neparkuje.

Co brzdí příchod Tesla Semi? Baterie, nic víc

Na Twitteru (nebo už X, jak tomu dneska říkáme) Elon Musk přímo potvrdil to, o čem kdysi šuškali lidé v automobilovém byznysu: Baterie nejsou a hned tak nebudou. Trh s akumulátory v roce 2025 víří zájem všech výrobců – nejen automobilových, ale i výrobců domácích úložišť či elekrokol. Masová výroba kamionů je stále v nedohlednu.

Elon Musk sice nejen fanouškům po celém světě opakovaně sliboval, že „příští rok bude průlom.“ Ale v Česku už dobře víme, že jeho časové osy jsou spíš inspirací pro vtipné memy než pevná fakta. Zatímco místní dopravci jako ČSAD Praha Holding investují do CNG, elektrické tahače zůstávají v kategorii „snad příště“.

Co znamená zpoždění Tesla Semi pro český trh?

Že se ekologické kamiony opravdu rozjedou po D1, D5 nebo R46, si ještě chvíli počkáme. Pokud plánujete inovovat svůj dopravní park, vyplatí se sledovat i další značky jako Volvo Trucks nebo MAN, kteří už testují své modely v Německu nebo Polsku a některé elektrické náklaďáky už běžně brázdí silnice kolem Brna či Mladé Boleslavi.

Okamžité kroky pro firmy: jak (ne)čekat na Tesla Semi?

  1. Nastavte si informační monitoring – sledujte oficiální oznámení Tesly a také zkušenosti zahraničních firem.
  2. Zkoušejte pilotní provoz lokálních elektrických nebo CNG řešení – testování např. s eSprinterem od Mercedesu neztratí smysl.
  3. Zapojte se do komunitních projektů ekologické dopravy – na českém trhu startuje několik pilotů podporovaných státem i EU.

Stojí za to sledovat, kdy (a jestli vůbec) Tesla zvládne dodat Semi ve větším objemu. Možná, že až vyjede na české silnice, svět už bude zase o kus dál. Každopádně: nakládejte s očekáváním obezřetně a držte prst na tepu moderní techniky – v dopravě se během roku může změnit opravdu hodně.