V posledních letech jsme v Česku svědky nevídaného boomu v oblasti elektromobility. Podle aktuální analýzy patříme mezi evropskou špičku, pokud jde o tempo růstu počtu dobíječek pro elektroauta. Přesto však za evropským průměrem stále zaostáváme. A klasické benzínky a naftové pumpy? Těch máme pořád výrazně víc – v přepočtu na obyvatele jsme „benzínkovou velmocí“ střední Evropy.
Dobíječky rostou jak houby po dešti
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) potvrzuje prudký nárůst veřejných dobíjecích stanic napříč republikou. Statistiky však zdaleka nedokážou zachytit aktuální skutečnost – odborníci už dnes odhadují, že jsme překonali hranici 1 000 veřejných dobíječek. Pro porovnání: čerpacích stanic s tradičními palivy jako benzín a nafta máme podle MPO okolo 4 000, z toho většina stále funguje pro širokou veřejnost.
Rychlý růst, ale stále dlouhá cesta
Analýza EV Readiness Index od LeasePlan ukazuje výrazný pokrok: mezi roky 2020 a 2021 stoupl v Česku průměrný počet veřejných dobíjecích bodů na tisíc obyvatel z 0,09 na 0,25. V tomto tempu jsme dohnali třeba Švédsko a Rakousko. Připomínám ale – evropská metropole elektromobility zatím stále nejsme.
Proč data často zaostávají?
„Výstavba nových dobíjecích míst běží tak rychle, že oficiální evidence ji stíhá jen obtížně,“ říká Damir Duraković, šéf nákupní aliance Axigon. Jen firmy jako ČEZ, E.ON a PRE už provozují přes 950 dobíječek a to číslo dál roste – papírové statistiky přitom stále vykazují výrazně nižší údaje.
Jak si vedou hlavní hráči trhu?
- PRE: Od ledna 2025 spustila přes 40 nových stanic, aktuálně provozuje už přes 360 bodů. Cíl pro tento rok – pokořit hranici 450 veřejných dobíječek v Praze i regionech.
- E.ON: Jen za poslední dva měsíce otevřel přes 20 nových míst a dalších 136 staví. Do konce roku se míří na 300 veřejných stanic v provozu. Plán na další rok? Masivní rozšiřování ultrasilných UFC hubů.
Korekce v počtech a co je „veřejná stanice“
Mohli jste zaznamenat, že počet veřejných čerpacích stanic v posledních měsících podle MPO krátce poklesl. Nejde však o útlum trhu, nýbrž o korekci v databázích: některé stanice byly dříve omylem vedeny jako veřejné, ačkoliv byly pouze pro firemní nebo soukromé využití.
Benzínky stále neohroženě kralují
Navzdory rychlému růstu elektrických dobíječek si „tradiční“ čerpací stanice stále udržují silné postavení. Musím říct, že díky rozšíření značek jako Benzina, Shell nebo třeba český EuroOil, máme v každé větší obci alespoň jednu pumpu – což není jinde v Evropě zdaleka běžné. Do budoucna se ale poměry budou určitě měnit.
Co čeká české řidiče v roce 2025?
- Další stovky nových rychlodobíjecích stanic, včetně gigahubů na dálničních tazích
- Rozšiřující se síť dobíječek díky spolupráci MOL, Unipetrolu či PRE
- Rychlejší aktualizace map a veřejných databází bodů
- Větší tlak na „zelenější“ pohony také mimo velká města
Zajímá vás, kde nejblíž ve vašem okolí dobijete elektroauto? Mapu veřejných stanic najdete například na webu evmapa.cz nebo v aplikaci vaší oblíbené energetické firmy.
Závěr: Jsme stále „národem benzínek“ – prozatím
Rok 2025 potvrzuje, že elektromobilita není jen módní trend. Síť dobíjecích bodů roste nad očekávání, ale česká krajina s hustou sítí tradičních pump zůstává pevnou součástí našich cest. Nezáleží, zda jste zastáncem klasiky, nebo elektromobility – dobře fungující infrastruktura patří mezi klíče ke svobodě na silnici a právě ta se v Česku posouvá obrovským tempem.