Možná jste už slyšeli o chytré strategii, kterou v současnosti využívají němečtí majitelé elektromobilů. Díky mezeře v zákoně si mohou užívat jízdu novým autem až šest měsíců bez závažných nákladů, a navíc ho následně prodat se ziskem. Tato situace čím dál více ovlivňuje i český trh s ojetými elektromobily – ceny padají a výběr narůstá.
Elektrický Hyundai Kona.
Foto: Michael Schmitt / Pixabay
Jak celá strategie funguje?
Německo v roce 2024 zavedlo generózní ekologické bonusy na nové elektromobily. Pokud si pořídíte nový vůz na elektřinu, automaticky máte nárok na státní příspěvek až 9 570 eur (přibližně 245 000 Kč). Podmínka je jednoduchá – vůz musíte vlastnit a používat minimálně šest měsíců.
Někteří lidé v tom rychle našli příležitost. Autem jezdí půl roku – v podstatě zdarma, protože jim dotace pokryje odstupné či velkou část splácení. Po uplynutí povinné doby vůz prodají, často do Skandinávie, kde jsou ceny vyšší než v Německu. Získají tak ekologický bonus, finanční rozdíl z prodeje – a někdy i čistý zisk.
Proč právě Německo a Tesla?
Němečtí prodejci elektromobilů, například v Drážďanech nebo Mnichově, neváhají tyto vozy vykupovat okamžitě zpět. Zkušený autobazar ví, že v Norsku, Dánsku nebo Švédsku jsou ojeté elektromobily – a hlavně Tesly – stále na prvním místě v oblibě. Cena je tam často o desítky procent vyšší než v Německu nebo v Česku.
Takto točí tisíce elektromobilů ročně. Německý stát platí šlechetné dotace, které končí i na skandinávských silnicích – a v rukou chytrých obchodníků.
Co to znamená pro trh v Česku?
- Cena ojetých elektromobilů klesá, nabídka se zvětšuje.
- Díky dovozům ze západu je možné nakoupit v Česku novější vůz za příjemné peníze – často v perfektním stavu, ještě v záruce.
- Kupující by ale měli být obezřetní a před koupí si ověřit historii vozu i servis.
Příkladem jsou vozy značky Tesla. Jejich registrace ve Švédsku či Dánsku v posledních letech lámou rekordy a zkušenosti českých dovozců potvrzují, že zájem neklesá.
Jak dlouho ještě trik projde?
Zatím německé úřady celou záležitost tolerují, i když debata sílí. Je pravděpodobné, že nejpozději v roce 2026 dojde ke zpřísnění a minimální doba držení auta se prodlouží (například na dvanáct měsíců), aby stát omezil odliv ojetin do zahraničí.
Pro české zájemce o elektromobil je ale současná situace výhodná. Kdo ví, jak dlouho budou ceny tak lákavé? Pokud tedy přemýšlíte o koupi nebo výměně auta, může být právě teď ta správná chvíle sledovat nabídku – například u zavedených českých dealerů nebo oblíbených portálů jako je Sauto.cz či TipCars.cz.
Tipy na co si dát pozor při nákupu elektromobilu ze zahraničí
- Prověřte, že vůz nebyl havarován a není zatížen úvěrem.
- Pokud kupujete Teslu, ověřte kompatibilitu nabíjecích standardů.
- Ptejte se na platnou záruku a dostupnost servisu v ČR.
- Zaměřte se na stav baterie – její kapacita je klíčová pro spokojené užívání.
Závěr
Mezera v německých zákonech zlevnila vozy bez emisí po celé Evropě – i v Česku. Pokud chcete využít současné situace, je rok 2025 ideálním časem k nákupu. Sledujte nabídky, buďte informovaní a vyberte si elektromobil, který přesně sedne vašim potřebám. Možná už brzy budete jezdit moderním autem za cenu, která by byla ještě před dvěma lety jen nesplnitelným snem.