Čína znovu potvrzuje své ambice stát se hlavním hráčem na poli elektromobility. Nové modely předních čínských výrobců přinášejí revoluční technologie rychlého nabíjení, které se v praxi začínají přibližovat rychlosti čerpání u benzinových či naftových aut. A upřímně – v roce 2025 už podobný svod technologií rozhodně nemůžeme přehlížet.
Rychlejší nabíjení? BYD míří na 1 000 kW
Nevím, jestli sledujete současný vývoj okolo největšího čínského výrobce BYD, ale nové stanice tohoto giganta přinášejí skutečně zajímavá čísla. Nové varianty modelů Han L sedan a Tang L SUV nabídnou nabíjecí výkon až 1 000 kW – tedy dvojnásobek toho, co zvládne například Tesla.
- 400 km dojezdu za pouhých 5 minut
- Odpadají dlouhé čekací doby na nabíjecích stanicích
- Reálný dojezd pro každodenní cestování i delší výlety
Dáváte-li elektromobilům šanci, přibližují se díky této novince v komfortu opravdu blízko vozu na fosilní paliva, kde načerpání vždy zabralo pár minut.
Co ovlivní dobíjecí rychlost v praxi?
Malé upozornění: abyste tuto rychlost opravdu využili, bude potřeba speciální infrastruktura. V České republice zatím podobné nabíječky potkáte spíš ojediněle. Pro výkon 1 MW navíc musí energetická síť zvládnout velkou zátěž, což znamená že plošné rozšíření i u nás chvíli potrvá.
V praxi tedy:
- Pokud budete sami u rychlonabíjecí stanice, využijete maximální výkon
- Pokud nabíječky využívá více aut současně, výkon se rozloží a doba nabíjení se může prodloužit
U stanic například od ČEZ nebo PRE zatím takové výkony běžné nejsou – ale technologie sem určitě dorazí.
Cena a přístupnost: Pro koho jsou nové vozy dostupné?
Modely BYD Han L sedan a Tang L SUV míří – při přepočtu do českých korun – zhruba na 900 tisíc. To je cena, která je konkurenční například Škodě Enyaq nebo některým variantám Volkswagenu ID.4. A pokud vám jde hlavně o rychlost a komfort dobíjení, stojí za zvážení.
Jak se na trend připravit?
- Sledujte novinky, které oznamují poskytovatelé nabíjení jako E.ON Drive nebo Ionity – většina z nich do dvou let plánuje první ultrarychlé stanice v Praze, Brně a okolí dálnic.
- Při výběru elektromobilu si ověřte, jaké nabíjecí výkony zvládá a kde v okolí jsou kompatibilní nabíječky.
- Vyplatí se počítat s rozvojem infrastruktury – už dnes vznikají nové projekty nabíjení na „park & ride“ parkovištích nebo u větších supermarketů, třeba Kauflandu nebo Albertu.
Proč to není jen asijský trend?
Není to poprvé, co právě asijské značky určují směr. Podobný skok kupředu jsme mohli sledovat u smartphonů, dnes přichází i v oblasti elektromobilů. Jde o jasný signál i pro evropské výrobce – urychlit inovace a nabídnout řidičům ještě lepší uživatelský zážitek.
Závěr: Kdy se dočkáme v Česku?
Přelomová technologie rychlonabíjení už je na dohled. Do plného rozšíření sice pár let zbývá, ale pokud plánujete nákup nového auta a chcete se připravit na budoucnost, sledujte právě tyto modely. Ostatně – inovátorům přeje šťastná cesta i lepší zážitky na silnicích.