Je zvláštní, že v době, kdy český trh s elektromobily roste jen pozvolna a Češi si k nim stále udržují odstup, nejúspěšnější evropský elektromobil pochází právě z Česka. V roce 2025 se tak v Mladé Boleslavi píše docela unikátní příběh, který má hodnotu nejen pro naši ekonomiku, ale i prestiž celé země.
Nejprodávanější elektromobil Evropy je dílem českých rukou – přesto jej na našich silnicích nepotkáte tak často.
Statistiky zůstávají neúprosné
Přestože prodeje elektromobilů v Česku každý rok mírně rostou, naše země se v evropském srovnání dlouhodobě drží až na konci žebříčku. Mnoho českých řidičů stále nevěří bateriovým autům kvůli infrastruktuře, ceně i obavám z dojezdu. Skutečným paradoxem je, že zatímco doma Češi váhají, v zahraničí slaví česká produkce obrovský úspěch.
Škoda Elroq: evropský bestseller se srdcem z Mladé Boleslavi
V roce 2025 zamíchala kartami Škoda Auto se svým novým modelem Elroq. Podle aktuálních údajů JATO Dynamics šlo právě v dubnu o vůbec nejprodávanější elektromobil v Evropě – s počtem 7 998 prodaných kusů.
Za sebou tak Elroq nechal i oblíbené modely od Volkswagenu, jako jsou ID.3 nebo ID.7, a jen o malý kousek zaostal i legendární Enyaq, další elektromobil ze stejné automobilky. To vše na pozadí nepřehlédnutelného českého patriotismu – protože Škodovky zůstávají symbolem toho, co tady umíme opravdu dobře.
Dominance koncernových značek a fenomén „čínské otázky“
Tabulkám prodejnosti nadále vládnou koncernové značky – Volkswagen, Audi i Seat posilují svoji pozici napříč Evropou. Často slýcháme obavy z nástupu čínských elektromobilů, ale čísla říkají jasně: mezi prvními 25 nejprodávanějšími modely za duben se neobjevila žádná ryze čínská značka. I když například BYD obsadil slušné desáté místo v celkových prodejích, většina řidičů v Česku i sousedních zemích stále dává přednost evropské kvalitě a tradici.
Volvo: evropská image, čínské vlastnictví
Na osmém místě v žebříčku se umístilo Volvo – značka, kterou dnes vlastní čínský holding Geely. Je to dobrý příklad toho, jak se svět automobilů neustále mění a jak globální investice vstupují ve velkém i na evropský trh.
Proč Češi váhají? A co může přesvědčit právě vás
- Cena: Dlouhodobě se u nás řeší vyšší pořizovací náklady. Připravují se však vládní dotace a daňové úlevy právě na elektromobily i do menších měst, například v Moravskoslezském kraji.
- Infrastruktura: Nabíjecí stanice rostou jako houby po dešti – zejména u obchodních center typu Albert nebo v síti Benzina.
- Dojezd: Modely pro rok 2025 už nabídnou přes 450 km na jedno nabití, což pokrývá běžné cesty z Ostravy do Prahy bez zastávky.
Závěr: Je čas změnit přístup?
Fakt, že se v Česku vyrábí elektromobil, který hýbe evropským trhem, je důvodem k hrdosti. Třeba je ten pravý čas odhodit předsudky, vyzkoušet elektromobil na vlastní kůži – a třeba z toho udělat malou českou revoluci. Pokud o koupi váháte, doporučuji zajít si na testovací jízdu u autorizovaného prodejce ve vašem regionu. Třeba budete překvapeni, jak daleko se elektromobilita během několika posledních let posunula – i díky českým rukám.