Britská vláda nedávno představila nový plán, který klade důraz na podporu cyklistiky a chůze jako alternativ ke každodennímu používání automobilů, především ve městech jako je Londýn, Manchester nebo Birmingham. Zatímco úřady chtějí motivovat co nejvíce lidí, aby vyměnili auto za kolo nebo tenisky, řada Britů vnímá současné limity pro elektrokola jako překážku rychlého rozvoje této formy dopravy – a rozhodla se jednat.
Elektrokolo na britských ulicích, zdroj: Pixabay & Pexels
Nová petice: Prosazení vyšší rychlosti, více lidí na kolech
Petice, kterou může v Británii podat běžný občan online přímo na webu parlamentu, požaduje navýšení maximální rychlosti elektrokol z nynějších 25 km/h, jak je stanovená v celé EU, na 32 km/h (tedy 20 mil za hodinu po vzoru USA).
Pokud petice získá alespoň 10 000 podpisů, musí na ni vláda oficiálně reagovat, při dosažení 100 000 hlasů je její projednání dokonce povinné v britském parlamentu – žádná formalita, ale skutečná možnost změny pravidel.
Proč právě 32 km/h? Inspirace amerikou i reálné argumenty
Předkladatelé petice tvrdí, že navýšení limitu by mohlo podpořit přechod k ekologičtější dopravě a učinit elektrokola skutečně konkurenceschopnou alternativou vůči osobním automobilům či motorkám.
- Větší rychlost = větší motivace. Cesta do práce by s vyšší rychlostí byla rychlejší i pohodlnější. V porovnání s kolem klasickým nebo pomalým elektrokolem je rozdíl citelný hlavně ve větších městech nebo na předměstích.
- Zkušenost ze Spojených států: V USA nastavili limit 20 mph (cca 32 km/h) již před několika lety, a počty cyklistů včetně elektronických rostou i v metropolích jako New York nebo Chicago.
- Bez auta, bez emisí: S vyšší rychlostí se e-kolo nebo elektrokoloběžka stává pro dospělé Britky i Brity vážnou alternativou k městské dopravě. Například v Praze už dnes není neobvyklé dostat se do práce na elektrokole rychleji než MHD.
Bezpečnost na prvním místě: Rizika a realita provozu
Nynější limity (motor do 250 wattů, rychlost do 25 km/h) mají své jasné opodstatnění: bezpečnost cyklistů i ostatních účastníků silničního provozu. Pokud e-kolo jede výrazně rychleji než běžné kolo, vyžaduje to jiný styl jízdy a také vyšší pozornost – zvlášť v místech mimo cyklostezky.
Zároveň je faktem posledních let i to, že výrobci i uživatelé Často software kol upravují – a legální limit tak mnoho elektrokol překračuje již nyní. Na internetu narazíte na desítky návodů, jak zvýšit výkon i rychlost kol či koloběžek, a i když to může přinést úsporu času, nesete tím plnou odpovědnost v případě nehody.
- Při nehodě s „odblokovaným“ kolem může majiteli hrozit nejen pokuta, ale i ztráta pojistného plnění – což už opravdu stojí za úvahu.
- Výrobci i uživatelé hrají s limity na hraně a debata o zvýšení limitů je tak i pokusem dostat realitu provozu pod nová oficiální pravidla, namísto skrytých úprav „v garáži“.
Co s tím? Praktické rady a fakta pro všechny e-cyklisty
Pokud o elektrokole uvažujete, zeptejte se prodejce nejen na výkon a dojezd, ale také na to, zda kolo splňuje aktuální limity podle britských (nebo i českých) zákonů. Moderní modely od evropských značek jako je Apache, Leader Fox nebo Crussis můžete bez obav používat po celém Česku i Británii – klíčový je však rozumný a ohleduplný styl jízdy.
Petice v Británii ukazuje, že téma rychlosti není okrajové – a že diskuse o budoucnosti městské mobility nabírá obrátky nejen v západní Evropě, ale i u nás.
Věděli jste?
- S průměrnou rychlostí 25 km/h zvládnete v Praze projet 10 km za méně než půl hodiny, většinu času navíc v pohybu a bez stresu z kolony.
- Podle průzkumu z roku 2024 by až 40 % Čechů uvažovalo o elektrokole právě kvůli vyšší rychlosti oproti klasickému bicyklu!
Zaregistrujte se na Petičním portálu britského parlamentu, pokud vás téma zajímá – a také sledujte aktuální vývoj legislativy i v České republice. Dopravní budoucnost rozhodně stojí za pozornost, ať už jezdíte po Praze, Brně nebo Ostravě.